
Motion for Rehearing Overruled, Opinion of April 5, 2001, Withdrawn; Reversed
and Remanded and Opinion on Rehearing filed July 12, 2001.

In The

Fourteenth Court of Appeals
____________

NO. 14-99-00736-CV
____________

GRANADA BIOSCIENCES, INC. and GRANADA FOODS CORPORATION,
Appellants

V.

FORBES, INC. and WILLIAM P. BARRETT, Appellees

On Appeal from the 190th District Court
Harris County, Texas

Trial Court Cause No. 92-45979

O P I N I O N   O N   R E H E A R I N G

Appellees’ motion for rehearing is overruled; the opinion issued in this case on

April 5, 2001, is withdrawn, and the following opinion is issued in its place.  Granada

Biosciences, Inc. (“GBI”) and Granada Foods Corporation (“GFC”) separately brought

claims for business disparagement against the author and publisher of an article that

appeared in Forbes magazine.  The lawsuits were consolidated, and the trial court granted

summary judgment for both defendants.  We reverse and remand.



1  The appeal from the trial court’s September 11, 1995 judgment was transferred to the Seventh
Court of Appeals in Amarillo, pursuant to Section 73.001 of the Texas Government Code.

2

FACTUAL AND PROCEDURAL BACKGROUND

In its November 11, 1991 issue, Forbes magazine published an article, authored by

William P. Barrett, entitled “The Incredible Shrinking Empire.”  Although the article

primarily focuses on Granada Corporation, a privately-held company, and its chairman and

chief executive, David Eller, the article also refers to “two publicly traded stock companies

within the Granada organization,” identified as “Granada Foods” and “Granada

BioSciences.”  It is undisputed that these references are to GFC and GBI, respectively.

After the article was published, GBI and GFC filed separate lawsuits, each naming

Barrett, Forbes, Inc. (the publisher of Forbes magazine), and Cheryl Munke (a former

employee of a Granada affiliate) as defendants.  Forbes, Inc. and Barrett (collectively

“Forbes”) filed joint motions for summary judgment in both suits.  In each case, Forbes

identified the plaintiff’s cause of action as one for libel.  In responses to both motions, GBI

and GFC contended that their respective claims were, in fact, for the tort of business

disparagement.  Prior to the summary judgment hearing, GBI and GFC amended their

petitions to assert their business disparagement causes of action in more detail.

These two lawsuits were consolidated with a third suit filed by Eller and his wife,

Linda, against the same three defendants.  The trial court granted Forbes’s motions for

summary judgment, and on September 11, 1995, the court signed two judgments which

together disposed of all plaintiffs’ claims against all defendants.  On appeal, the Amarillo

Court of Appeals1 reversed the portion of the judgment against GBI and GFC in favor of

Forbes, and remanded those claims to the trial court.  Granada BioSciences, Inc. v. Barrett,

958 S.W.2d 215, 225 (Tex. App.—Amarillo 1997, pet. denied).  The Amarillo court held

that the trial court committed reversible error by granting summary judgment on a cause



3

of action that was not addressed in Forbes’s motions.  Id. at 221.  The remainder of the trial

court’s judgment was affirmed.

On remand, Forbes filed a “Renewed and Supplemental Motion for Summary

Judgment.”  This renewed and supplemental motion sought both a traditional summary

judgment under TEX. R. CIV. P. 166a(c) as well as a “no evidence” summary judgment

under TEX. R. CIV. P. 166a(i).  The trial court granted the motion, and on May 24, 1999, the

court entered a final judgment that GBI and GFC take nothing.  The sole issue on this

appeal is whether the trial court erred in granting summary judgment for Forbes.

SUMMARY JUDGMENT STANDARD

In a traditional motion for summary judgment, the movant has the burden of

showing, with competent proof, that no genuine issue of material fact exists, and that it is

entitled to judgment as a matter of law.  TEX. R.  CIV. P. 166a(c); Nixon v. Mr. Prop. Mgmt.

Co., 690 S.W.2d 546, 548 (Tex. 1985).  When a defendant is the movant for summary

judgment, it has the burden to conclusively negate at least one essential element of the

plaintiff’s cause of action, or conclusively establish each element of an affirmative

defense.  American Tobacco Co. v. Grinnell, 951 S.W.2d 420, 425 (Tex. 1997).  If the

movant’s motion and summary judgment proof facially establish its right to judgment as

a matter of law, the burden shifts to the non-movant to raise a material fact issue sufficient

to defeat summary judgment.  HBO v. Harrison, 983 S.W.2d 31, 35 (Tex. App.—Houston

[14th Dist.] 1998, no pet.).  In deciding whether a disputed material fact issue exists

precluding summary judgment, we indulge every reasonable inference in favor of the

non-movant and take all proof favorable to the non-movant as true.  Science Spectrum, Inc.

v. Martinez, 941 S.W.2d 910, 911 (Tex. 1997); Nixon, 690 S.W.2d at 548-49.

On a “no evidence” summary judgment, we review the proof in the light most

favorable to the non-movant and disregard all proof and inferences to the contrary.



2  In its various motions for summary judgment, Forbes alleged that GBI and GFC were both public
figures for the purpose of discussing their respective financial statuses.  GBI and GFC never challenged this
claim in the trial court, instead asserting that each company’s “status as a limited purpose public figure is
totally irrelevant.”  Nor does either company attempt to refute this allegation in their briefs.  We therefore
take as true the assertion that GBI and GFC are both public figures.

4

Lampasas v. Spring Ctr., Inc., 988 S.W.2d 428, 432 (Tex. App.—Houston [14th Dist.] 1999,

no pet.).  A no-evidence summary judgment is improperly granted if the non-movant

counters with more than a scintilla of probative proof to raise a genuine issue of material

fact.  Id.  Less than a scintilla of evidence exists when the evidence is so weak as to do no

more than create a mere surmise or suspicion of the existence of a fact.  Kindred v.

Con/Chem, Inc., 650 S.W.2d 61, 63 (Tex. 1983).  More than a scintilla of evidence exists

when the evidence “rises to a level that would enable reasonable and fair-minded people

to differ in their conclusions.”  Merrell Dow Pharms., Inc. v. Havner, 953 S.W.2d 706, 711

(Tex. 1997) (quoting Transportation Ins. Co. v. Moriel, 879 S.W.2d 10, 25 (Tex. 1994)).

In the order granting summary judgment in favor of Forbes, the trial court did not

state the specific grounds for its ruling.  Therefore, we will affirm if any of the theories

advanced in the motion for summary judgment are meritorious.   See Carr v. Brasher, 776

S.W.2d 567, 569 (Tex. 1989).

ELEMENTS OF BUSINESS DISPARAGEMENT

GBI and GFC both allege that Forbes is liable for business disparagement.  The

elements of such a claim are (1) publication of disparaging words by the defendant, (2)

falsity, (3) malice, (4) lack of privilege, and (5) special damages.  Hurlbut v. Gulf Atl. Life

Ins. Co., 749 S.W.2d 762, 766 (Tex. 1987).  The parties strongly disagree, however, on how

these elements should be applied to a claim for business disparagement brought by a

public figure2 against a media defendant, in light of New York Times Co. v. Sullivan, 376

U.S. 254, 84 S. Ct. 710 (1964), and its progeny.  We therefore begin by analyzing each of

the elements as set forth by our supreme court in Hurlbut.



3  Forbes contends that the “of and concerning” element is constitutionally required in defamation
cases, citing New York Times, 376 U.S. at 288, 292, 84 S. Ct. at 730, 733, and therefore a necessary element
of a business disparagement claim.  Because GBI and GFC have not disputed this requirement, either in the
trial court or on appeal, we assume without deciding that GBI and GFC bear the burden of proving that the
allegedly disparaging words were “of and concerning” one or both of them.

5

A. Publication of Disparaging Words by the Defendant

It is undisputed that the article in question constitutes a publication by both Forbes,

Inc. and Barrett.  To support a claim for business disparagement, the published statements

must be, at a minimum, defamatory.  See Delta Air Lines, Inc. v. Norris, 949 S.W.2d 422,

427 (Tex. App.—Waco 1997, writ denied).  Whether the words used are reasonably

capable of a defamatory meaning is a question of law.  See Musser v. Smith Protective

Servs., Inc., 723 S.W.2d 653, 654 (Tex. 1987).  The court construes the statement as a

whole in light of the surrounding circumstances based upon how a person of ordinary

intelligence would perceive the entire statement.  Id. at 655.  A statement that would

ordinarily tend to injure a plaintiff’s business reputation, resulting in financial injury, is

defamatory.  See General Motors Acceptance Corp. v. Howard, 474 S.W.2d 929, 932 (Tex.

Civ. App.—Beaumont 1971), aff’d, 487 S.W.2d 708 (Tex. 1972).

In the trial court, Forbes argued that to support a business disparagement claim, the

allegedly disparaging statements must be “of and concerning” GBI or GFC.  GBI and GFC

do not dispute this requirement,3 but rather allege that Forbes’s interpretation is too

narrow.  Forbes apparently asserts that only those statements which specifically mention

or reference GBI or GFC by name are actionable.  Under Texas law, however, it is not

necessary that the plaintiff be named if those who knew and were acquainted with the

plaintiff understand from reading the publication that it referred to plaintiff.  Newspapers,

Inc. v. Matthews, 161 Tex. 284, 289-90, 339 S.W.2d 890, 894 (1960).  Accord Croixland

Props. Ltd. P’ship v. Corcoran, 174 F.3d 213, 216 (D.C. Cir.) (“To satisfy the ‘of and

concerning’ element, it suffices that the statements at issue lead the listener to conclude



6

that the speaker is referring to the plaintiff by description, even if the plaintiff is never

named or is misnamed.”), cert. denied, 528 U.S. 1021, 120 S. Ct. 531 (1999).

B. Falsity

The plaintiff in a business disparagement claim must plead and prove the falsity of

the publication as part of its cause of action.  Hurlbut, 749 S.W.2d at 766.  A showing by

the defendant of the substantial truth of a publication negates the essential element of

falsity, and thus entitles the defendant to summary judgment.  See McIlvain v. Jacobs, 794

S.W.2d 14, 15 (Tex. 1990).  The test used in deciding whether a publication is substantially

true involves consideration of whether the publication was more damaging to the

plaintiff’s reputation, in the mind of the average reader, than a truthful statement would

have been.  See id. at 16.

C. Malice

While the parties agree that “malice” is an essential element of a business

disparagement claim, they are sharply divided on how to apply this element.  Forbes

contends that because GBI and GFC are public figures suing a media defendant, they must

prove that the publication was made with “actual malice.”  “Actual malice” is defined as

“knowledge that [the statement] was false or with reckless disregard of whether it was false

or not.”  New York Times, 376 U.S. at 280, 84 S. Ct. at 726.  “Reckless disregard” means

that the publisher “in fact entertained serious doubts as to the truth of his publication.”

St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731, 88 S. Ct. 1323, 1325 (1968).  In assessing actual

malice, it is the defendant’s state of mind “at the time of publication” that is determinative.

Bose Corp. v. Consumers Union of United States, Inc., 466 U.S. 485, 498, 104 S. Ct. 1949,

1958 (1984); see also Secord v. Cockburn, 747 F. Supp. 779, 792 (D.D.C. 1990) (“[T]he

existence or non-existence of [actual] malice must be determined as of the date of

publication.”); Sharon v. Time, Inc., 599 F. Supp. 538, 564 (S.D.N.Y. 1984) (“[A]ctual



7

malice rests on the defendant’s state of mind at the time of publication.”).  Thus, proof of

actual malice requires sufficient evidence to permit the conclusion that, at the time of

publication, the defendant either knew the statement was false or entertained serious

doubts as to the truth of the publication.  See Hagler v. Proctor & Gamble Mfg. Co., 884

S.W.2d 771, 771-72 (Tex. 1994) (per curiam).

GBI and GFC argue, however, that the standard of “actual malice” applied in

defamation cases is inapplicable here.  Instead, they claim that the proper definition of

“malice” in a suit for business disparagement comes from the Texas Supreme Court in

Hurlbut:

[T]he defendant in an action for business disparagement or injurious
falsehood is subject to liability “only if he knew of the falsity or acted with
reckless disregard concerning it, or if he acted with ill will or intended to
interfere in the economic interest of the plaintiff in an unprivileged fashion.”
[Hurlbut, 749 S.W.2d at 766 (quoting RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS §
623A cmt. g (1977)).]

Thus, GBI and GFC contend that, in any suit involving a claim for business disparagement,

the element of malice may be proven in one of four ways:

(1) the defendant knew of the falsity of the publication; or

(2) the defendant acted with reckless disregard concerning the falsity of
the publication; or

(3) the defendant acted with ill will; or

(4) the defendant intended to interfere in the economic interest of the
plaintiff in an unprivileged fashion.

At the outset, we note that the plaintiff in Hurlbut was a private individual.  GBI and

GFC nevertheless argue that the Hurlbut court’s enunciation of the standard for imposing

liability in a business disparagement suit should be applied regardless of the plaintiff’s

status.  We disagree.



8

The United States Supreme Court’s requirement of “actual malice” was not

developed for the purpose of distinguishing claims for defamation from other torts.  In New

York Times, the Court was faced with the conflict between the protections afforded by the

First and Fourteenth Amendments and a state’s power to award damages for defamatory

statements.  The Court concluded that when the plaintiff is a public official, the

constitutional guarantee of freedom of expression prohibits that plaintiff from recovering

damages unless the defamatory statement was made with actual malice.  376 U.S. at 279-

80, 84 S. Ct. at 726.  This requirement was later expanded to apply to public figures as well.

See Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 335-37, 94 S. Ct. 2997, 3005 (1974).  The

plaintiff’s evidence must be clear and convincing to support a recovery.  See Casso v.

Brand, 776 S.W.2d 551, 558 (Tex. 1989).

In Hustler Magazine v. Falwell, 485 U.S. 46, 108 S. Ct. 876 (1988), the Supreme

Court applied this same First Amendment limitation to a claim for intentional infliction of

emotional distress.  The Court held that public figures and public officials could not

recover without showing, in addition to the stated elements of the cause of action, “that the

publication contains a false statement of fact which was made with ‘actual malice,’ i.e.,

with knowledge that the statement was false or with reckless disregard as to whether or not

it was true.”  485 U.S. at 56, 108 S. Ct. at 882.

GBI and GFC nonetheless contend that defamation and business disparagement are

two separate torts, protecting different interests, and thus have different elements of proof.

See Hurlbut, 749 S.W.2d at 766 (noting that defamation protects personal reputation,

whereas business disparagement protects economic interests).  While this is undoubtedly

true, GBI and GFC fail to provide any explanation why this difference would prevent a

court from applying the constitutional protections set forth by New York Times and its

progeny.  Although defamation and business disparagement may be designed to protect

different interests, both causes of action seek to impose liability for injuries caused by



4  Specifically, the Hurlbut court noted that the traditional requirements for defamation claims differ
from those for business disparagement in three respects – “falsity of the statement, fault of the defendant and
proof of damage.”  Id. at 766 (quoting RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 623A cmt. g (1977)).  Business
disparagement requires a plaintiff to plead and prove falsity, whereas the common law presumed that a
defamatory statement was false.  Regarding fault, a defamation defendant was held strictly liable at common
law, whereas the plaintiff in a business disparagement suit must establish culpability.  Finally, the business
disparagement plaintiff must prove pecuniary loss, whereas a defamation plaintiff was required to do so only
in limited situations.

9

“publications to third parties of a false statement affecting the plaintiff.”  Id.  There can be

no dispute, therefore, that the same conflict recognized by the Supreme Court in New York

Times – the conflict between constitutionally-protected free expression and a state’s power

to award damages based on a defendant’s statements – is present in business

disparagement claims as well as defamation.

Furthermore, the court in Hurlbut expressly noted that the differences between the

two torts historically resulted in “[m]ore stringent requirements” on plaintiffs who allege

business disparagement.4  Id. at 766.  Under GBI and GFC’s theory, the differences

between the two torts, which were designed to make it more difficult to recover for

business disparagement, would in fact make business disparagement claims easier to prove

in those cases where the First Amendment is implicated.  We decline to adopt such an

interpretation.

We therefore hold that, when the plaintiff in a business disparagement cause of

action is a public official or public figure, that plaintiff has the burden of proving by clear

and convincing evidence that the disparaging words were published with knowledge that

they were false or with reckless disregard as to whether or not they were true.

D. Lack of Privilege

As our supreme court points out in Hurlbut, there are two classes of privileges



10

applicable to defamation cases – “absolute” privileges and “conditional or qualified”

privileges.  Id. at 768.  An absolute privilege may more properly be thought of as an

immunity because it is based on the personal position or status of the actor.  Id.  Such

immunity attaches only to a limited number of situations involving the administration of

the functions of the branches of government, such as statements made during legislative

and judicial proceedings.  Id.

A conditional or qualified privilege, on the other hand, is a true privilege because

it arises out of the occasion upon which the allegedly false statement is published.  Id.

Circumstances that may give rise to a conditional privilege include those that induce: (1)

a belief that publication protects the publisher’s interest; (2) a belief that publication

protects the interest of certain recipients or third persons; (3) a belief that a person sharing

a common interest in the published information is entitled to know that information; (4)

a belief that the publication protects a family member of the publisher or of certain

recipients or third persons; and (5) a belief that an important public interest requires

publication.  See id.; RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS §§ 594-598 (1977).  A conditional

or qualified privilege is defeated, however, when the privilege is abused, such as when the

person making the defamatory statement knows the statement is false or acts for some

purpose other than protecting the privileged interest.  Hurlbut, 749 S.W.2d at 768.  Thus,

because a conditional or qualified privilege would be defeated by a finding of malice, and

malice is a necessary element of a business disparagement cause of action, the court in

Hurlbut concluded that such privileges are irrelevant in the context of business

disparagement.  Id.

In its motion for summary judgment, Forbes argued that GBI and GFC cannot

recover, under any theory, for statements in the article that were “protected by the opinion

and fair comment privileges.”  GBI and GFC respond that opinion and fair comment are

conditional privileges, and therefore are not appropriate for consideration in a claim for



5  In Carr v. Brasher, 776 S.W.2d 567 (Tex. 1989), the Texas Supreme Court stated that “[a]ll
assertions of opinion are protected by the first amendment of the United States Constitution and article I,
section 8 of the Texas Constitution.”  Id. at 570.  However, the U. S. Supreme Court has since rejected the
notion of a blanket constitutional privilege for all statements characterized as “opinion.”  See Milkovich, 497
U.S. at 21, 110 S. Ct. at 2707.  More recently, the Texas Supreme Court refused to express its opinion
concerning “whether the Texas Constitution affords greater protection to statements of opinions than
Milkovich.”  Turner, 38 S.W.3d at 122 n.5.

11

business disparagement.  GBI and GFC point to the Texas Supreme Court’s statement in

Hurlbut that “[i]n the context of a tort such as business disparagement or injurious

falsehood, only absolute privileges have relevance to the defendant.”  749 S.W.2d at 768.

The “privileges” at issue here, however, are distinct from the common-law privileges that

the court discussed in Hurlbut.  The opinion and fair comment privileges are more properly

characterized as protections or “constitutional privileges,” as they arise from limitations

on the plaintiff’s cause of action imposed by the United States and Texas Constitutions.

See RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 580A cmt. e (1977).

The Supreme Court has held that, at least with respect to media defendants, a

statement of opinion relating to matters of public concern that does not contain a provably

false factual connotation is entitled to “full constitutional protection.”  Milkovich v. Lorain

Journal Co., 497 U.S. 1, 20, 110 S. Ct. 2695, 2706 (1990) (citing Philadelphia Newspapers,

Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 106 S. Ct. 1558 (1986)).  Additionally, the First Amendment

provides protection for “statements that cannot ‘reasonably [be] interpreted as stating

actual facts’ about an individual.”  Id. (quoting Falwell, 485 U.S. at 50, 108 S. Ct. at 879).

Likewise, the Texas Constitution, at a minimum, protects statements of opinion that do not

connote false facts.  See Turner v. KTRK Television, Inc., 38 S.W.3d 103, 122 (Tex. 2000).5

Thus, the Hurlbut court’s statement that conditional privileges have no relevance in a

business disparagement claim does not negate any constitutional privileges that may be

available to Forbes.

E. Special Damages



12

Finally, the plaintiff in a business disparagement claim must prove special damages,

in the form of a pecuniary loss.  To satisfy this element, a plaintiff must “establish

pecuniary loss that has been realized or liquidated as in the case of specific lost sales.”

Hurlbut, 749 S.W.2d at 767 (quoting W. PAGE KEETON ET AL., PROSSER AND KEETON ON

THE LAW OF TORTS § 128, at 971 (5th ed. 1984)).  The plaintiff must prove that the

allegedly disparaging communication played a substantial part in inducing others not to

deal with the plaintiff with the result that special damage, in the form of the loss of trade

or other dealings, is established.  Id.

THE FORBES ARTICLE

Having reviewed the elements of a claim of business disparagement, we now turn

to the substance of GBI’s and GFC’s claims.  In its Renewed and Supplemental Motion for

Summary Judgment, Forbes sought summary judgment on the following grounds:

(1) GBI and GFC may not bring business disparagement claims based on
statements that are not “of and concerning” GBI or GFC;

(2) GBI and GFC may not bring business disparagement claims based on
statements that do not defame GBI or GFC;

(3) all statements in the article that are of or concerning GBI or GFC are
substantially true;

(4) GBI and GFC cannot recover under any legal theory for statements
that are protected expressions of opinion and fair comment on a
matter of public concern; and

(5) Forbes did not know at the time of publication that the article
contained false statements about GBI or GFC, nor did it have actual,
substantial doubts about the truth of those statements.

With respect to its first ground for summary judgment, Forbes admitted that at least

seven passages in the article are “of and concerning” GBI, GFC, or both.  In addition, many

passages refer simply to “Granada” without further description.  In his affidavit submitted

in support of Forbes’s motion, Barrett states that he “used the term ‘Granada’ in a generic



6  We agree with Forbes, however, that some of the statements in the article refer specifically to a
separate legal entity or person, and therefore cannot be “of and concerning” GBI or GFC.  For example, the
statement “Houston’s Granada Corp. talks of 1991 revenues of $2 billion” clearly refers to Granada
Corporation as opposed to GBI or GFC.  Similarly, any statement which refers specifically to either GBI or
GFC, but not both, is not a statement “of and concerning” the other.

13

sense to describe the organization of subsidiaries, affiliates, limited partnerships, joint

ventures and other business organizations . . . .  When I intended to specifically address

[GBI] or [GFC], I did so by name.”  However, Barrett’s subjective intent is irrelevant in

determining whether a statement in the article is “of and concerning” GBI or GFC.  Rather,

this determination is made from the standpoint of the reader.  See Matthews, 339 S.W.2d

at 894; see also Musser, 723 S.W.2d at 655 (observing that, in determining whether words

are reasonably capable of a defamatory meaning, “[t]he court construes the statement . .

. based upon how a person of ordinary intelligence would perceive the entire statement”).

Thus, the proper inquiry is whether a person of ordinary intelligence who is familiar with

GBI and GFC would believe that the references to “Granada” referred to GBI or GFC.

GBI and GFC presented the trial court with the affidavit of Richard E. Tinsley.

Tinsley stated that he was “generally aware of the existence of Granada Corporation and

various of its affiliates,” and that he “understood the article and the specific statements in

it to be directed at the public companies.”  Forbes never refutes this summary judgment

proof.  Accordingly, we conclude that a fact issue exists regarding whether the article’s

references to “Granada” are statements of and concerning GBI or GFC.6

In its second and third grounds for summary judgment, Forbes argues that those

statements in the article that are of and concerning GBI or GFC either do not defame the

companies, or the statements are substantially true.  As an initial matter, we consider

whether GBI and GFC have properly brought forth a claim that the article as a whole

presented a false and defamatory impression of events.  The Texas Supreme Court has

recently confirmed that Texas law recognizes a cause of action for defamation based on



7  GBI and GFC’s response set forth excerpts from Eller’s deposition in which he identified 9
passages from the article that he claimed were false.  In addition, Eller’s affidavit included a table,
incorporated into GBI and GFC’s response, identifying 10 more passages alleged to be false.

14

a publication as a whole.  Turner, 38 S.W.3d at 114.  We likewise conclude that a business

disparagement plaintiff may contend that a publication is disparaging if, taken as a whole,

it creates a substantially false and defamatory impression by omitting material facts or

juxtaposing facts in a misleading way.  See id. at 115.

Forbes argues that GBI and GFC have waived this argument because they failed to

raise such a theory in response to Forbes’s renewed and supplemental motion for summary

judgment.  In its response to the motion, however, GBI and GFC stated: “Virtually in its

entirety, the Forbes article is disparaging and false. . . .  Plaintiffs have raised fact issues

regarding the false and disparaging nature of certain statements as well on the tone of

virtually the entire Forbes article.” (emphasis in original).  Later in their response, GBI and

GFC contended that David Eller’s deposition testimony “raises a fact issue with regard to

the entire article’s false and disparaging character.”  We conclude that GBI and GFC’s

response adequately presented the trial court with the issue of whether the publication as

a whole was false and disparaging to GBI and GFC.

In addition, the response to Forbes’s motion for summary judgment identified 19

specific passages from the article that GBI and GFC contend to be false and disparaging.7

Forbes admits that one of the published statements – “Among the many people suing

Granada is Fort Worth near-billionaire Edward Bass” – is false.  Although a person named

Ed Bass was among the named plaintiffs in a lawsuit brought against Granada Management

Corporation (a separate Granada entity) and others, he is not the “near-billionaire” Edward

Bass from Fort Worth.  Forbes argues that the “gist” of this statement is substantially true

and not defamatory as a matter of law, as it would make no difference in the mind of the

average reader which Ed Bass was a plaintiff in the lawsuit.  We disagree.  A person of



15

ordinary intelligence might well consider a lawsuit to be of greater merit if it is reported

that a wealthy or powerful individual had initiated the suit.  Indeed, the fact that Forbes

singled out Edward Bass’s name from the “many” people suing, based solely on his status

as a “near-billionaire,” belies its claim that the identity of Ed Bass would carry no

significance to an average reader.

We also find that GBI and GFC have raised a fact issue with respect to the falsity

and defamatory nature of at least three other passages within the article:

PASSAGE 1: “There are two publicly traded stock companies within the
Granada organization, Granada Foods (1990 revenues, $149 million) and
Granada BioSciences ($16 million).  They are so broke they haven’t been
able to publish their 1990 annual reports.”

Forbes does not appear to dispute that the second sentence is disparaging, but rather

argues that it is substantially true.  In support of this contention, Forbes relies upon the

following summary judgment proof:

• neither GBI nor GFC had published its annual report at the time the
Forbes article was published, despite American Stock Exchange rules
requiring the reports to be published by May 31, 1991;

• Barrett stated in his affidavit that Nancy Hudgins, a “Granada public
relations person,” told him that the annual reports were ready to print
and distribute “but David Eller dragged his feet and asked lots of
questions about how much they cost and how to cut costs.  He even
asked her to have the printing job done at Kinko’s”;

• Barrett further stated that he specifically asked Ronnie Calhoun,
Granada’s former accountant, if “Granada was out of cash and he
said, ‘That’s right.  Bingo.’”

Regardless of whether GBI and GFC failed to publish their annual reports timely,

Forbes concedes that the article’s suggestion that this failure was caused by lack of money

was merely a “conclusion” that Barrett drew from the information he had received.  In

response, GBI and GFC submitted David Eller’s affidavit, in which he states: “The annual



16

reports of both GBI and GFC were finished as of the date of the article and all costs

incurred for printing them had been paid.”  In his deposition, Eller similarly testified that

both reports “were printed and ready to go in final proof at the time Mr. Barrett’s article

came out.”  We conclude that a fact issue exists as to whether or not this passage is false.

PASSAGE 2: “Last year Granada BioSciences announced executives had
bought $300,000 of stock with company loans, a seeming vote of
confidence.  Only later did it become known that the company would cover
any losses.”

Again, Forbes does not dispute the disparaging nature of this passage, but rather

contends that it is substantially true.  GBI and GFC assert that this statement is false

because it wrongly suggests that GBI’s guarantee of any such loans was not disclosed in

advance of the transactions.  According to Eller’s affidavit:

The stock purchases by GBI executives were reported to the SEC and at the
time, GBI issued a press release which clearly disclosed the officer loan
program at the time of its implementation and prior to the purchasing of the
stock or the reporting thereof.  This prior disclosure was also submitted to
the American Stock Exchange.

Forbes argues that the passage refers only to GBI’s failure to mention the true

nature of the loan program in its original press release.  Eller acknowledged during his

deposition that GBI’s initial press release announcing the stock purchases did not reveal

that the company had provided nonrecourse loans, so that the executives would not be

required to pay back the loans if the value of the stock fell.  Barrett also presented

evidence showing that several articles describing the executive stock purchase did not

mention that the loans were nonrecourse.  As with “of and concerning,” however, the focus

for determining “substantial truth” is not the author’s subjective intent, but rather the

statement’s effect upon the average reader.  See McIlvain, 794 S.W.2d at 16.  Although a

technically true statement might indeed have caused damage to GBI’s business reputation,

we believe that a fact issue exists concerning whether the statement as written was more



8  Both parties erroneously refer to this statement as an “affidavit.”  Although the document was
signed and witnessed by a notary, there is no indication that the person signing the statement swore to or
otherwise affirmed the facts stated therein.  See TEX. GOV’T CODE ANN. § 312.011(1) (Vernon 1998).

9  Bright’s statement, submitted to the trial court as an exhibit to Forbes’s summary judgment motion,
consists of a one-page document, signed by Bright and dated March 18, 1987, and also signed by a witness
and notary.  The document states:

To whom it may concern:

On March 18, 1987, I was asked by Christopher Zakrewski, a Granada
Corporation attorney, to sign a Waiver of Notice of Meeting dated May 16,
1986.  I was asked to obtain Dr. Georgiades’ signature.

The purpose listed as a business item is “Approving the Settlement
Agreement by and between the Company and Ventrex Laboratories, Inc.”
Since that transaction was actually signed prior to the date for which I am
asked to sign a waiver, I am asking for a witness to the timing of my
signature and having a Notary verify[.]

Also, on this date (3/18/87) I was asked to sign a Unanimous Consent of the
Board dated 1/24/86 in which Tom Easley, Darold McCalla and I were
authorized to execute a $2.3 million Promissory Note to Granada
Corporation.  As I sign this Consent I have secured a witness and Notary
Public to verify dates of documents and actual dates of signing.

17

damaging, viewed from the average reader’s perspective, than a truthful statement would

have been.

PASSAGE 3: “But this is not exactly unheard-of stuff at Granada; in the
course of continuing litigation, a Granada employee admitted under oath
that he signed back-dated loan and corporate documents at the direction
of superiors.”

We find that this passage is reasonably capable of a defamatory meaning.  The

admission referred to in this passage was a written statement8 signed by Oliver Bright that

was apparently part of the record in a lawsuit involving a Granada entity.  According to

Barrett, Bright “admitted signing backdated corporate documents.”9  In his affidavit, Eller

states that Bright “was never a ‘Granada employee’” but instead was an employee of a



18

company in which Granada Corporation had made an investment and to which it had

loaned money.  Indeed, both of the allegedly back-dated documents, attached to Bright’s

statement, bear the heading of “Immuno Modulators Laboratories, Inc.,” and both purport

to be signed by the directors of that corporation.  Furthermore, Bright’s statement does not

indicate on its face that Bright signed “at the direction of superiors,” but rather that he was

“asked” to sign by “a Granada Corporation attorney.”  Eller also states that no documents

were ever back-dated, but rather the documents in question were signed in response to

repeated Granada Corporation requests for formal loan documentation and reflected that

they were “effective” as of the time that the loans were made.  We cannot say that there is

no issue of material fact concerning the alleged falsity of this passage.

As its fourth ground for summary judgment, Forbes argued that GBI and GFC are

precluded from recovering for statements protected by the opinion and fair comment

privileges.  In its motion, however, Forbes identified only six statements in the article that

it claims to be conclusions or expressions of opinion.  Of these, only three correspond with

those statements identified by GBI and GFC in their response to the summary judgment

motion.  Thus, with respect to the majority of statements complained of by GBI and GFC,

as well as the publication as a whole, the opinion and fair comment protections do not

apply.

Finally, Forbes contends that GBI and GFC cannot prove that Forbes published the

article in question either with knowledge that the publication was false or with actual,

substantial doubts as to its truth.  Although a plaintiff’s burden at trial requires proof of

“actual malice” by clear and convincing evidence, this heightened standard is not

appropriate when reviewing the proof on a motion for summary judgment.  See Huckabee

v. Time Warner Entm’t Co., 19 S.W.3d 413, 421 (Tex. 2000).  We therefore review Forbes’s

claim that it has negated the element of actual malice as a matter of law under our

traditional summary judgment standard.  See id.



19

We begin our review by analyzing GBI’s and GFC’s claims with respect to the

publication as a whole.  In support of Forbes’s motion for summary judgment, Barrett

stated in his affidavit: “Every fact that I included in the story I believed was true. . . .  If

any fact in the article is substantially false, I did not write it, and Forbes did not publish

it, knowing that it was substantially false or with a high degree of awareness of its probable

falsity.”  Barrett’s affidavit further sets forth in considerable detail his basis for each of the

passages contained in the article.  According to Barrett, his review of the article “confirms

that the passages were true or, at least, I had very good reason to believe they were true;

certainly I had no reason to believe that they were false.”  However, even when the discrete

facts within a publication are literally or substantially true, a publication may still be

defamatory if those facts are presented in such a way that they create a substantially false

and defamatory impression by omitting material facts or juxtaposing facts in a misleading

way.  Turner, 38 S.W.3d at 115.  We have found nothing in the summary judgment record

addressing GBI and GFC’s contention that the article was misleading and defamatory when

viewed in its entirety.  Accordingly, we conclude that Forbes has failed to show its

entitlement to judgment as a matter of law with respect to the publication as a whole.

   Furthermore, we conclude that a fact issue exists with respect to whether, at the

time the article was published, Forbes was acting with actual malice.  Eller states in his

affidavit that when he was first contacted by Barrett in the early fall of 1991, Barrett

agreed to allow Eller to review the article before it was published.  On Friday, October 25,

1991, Eller received a copy of “what [Barrett] said was a draft of the article” at his office.

After reviewing the article, Eller telephoned Barrett that day and they, along with Eller’s

wife, discussed the article.  According to Eller, he told Barrett that the article “contained

innumerable false statements and clearly misleading and false innuendos.”  Eller then

immediately began working with his staff and legal counsel to prepare a response to the

article.  Over the weekend, Eller transmitted a letter to Barrett for delivery on Monday,



10  Our determination that a fact question exists is based not on the substance of the letter, in which
Eller refutes various statements in the article, but rather on Barrett’s conduct.  Thus, this case is
distinguishable from Huckabee v. Time Warner Entertainment Co., 19 S.W.3d 413, 427 (Tex. 2000) (stating
that a defamation defendant’s knowledge of the plaintiff’s denials or explanations, without more, is not
evidence that the defendant doubted the allegations).

20

October 28, with copies to two senior executive officers of Forbes magazine, detailing

various alleged inaccuracies in the article.

Forbes contends that Eller’s letter cannot constitute evidence of actual malice.  To

determine whether a publisher had the necessary subjective intent requires an

understanding of when the statement at issue was “published.”  See Bose Corp., 466 U.S.

at 498, 104 S. Ct. at 1958.  In his affidavit, David Eller states that the article was “on the

street” the morning of Monday, October 28.  Therefore, according to Forbes, Eller’s letter

was not received, and therefore could not have given Forbes notice of any alleged falsities,

until after the article was published.  However, GBI and GFC argue that the letter was sent

in response to Barrett’s representation during the October 25 telephone call that if Eller

delivered his comments by Monday, there would be time to make corrections before

publication.  Thus, even if we accept as true that the article was published before or

simultaneously with receipt of the letter, there is some summary judgment proof from

which a reasonable factfinder might conclude that Eller’s delivery of the letter was

intentionally delayed by Barrett’s alleged representation.  This in turn creates a fact

question as to Barrett’s state of mind at the time of publication, provided that the article

was not published until after Barrett’s representation.10

Forbes argues that during the October 25 telephone call between Barrett and the

Ellers, both sides recognized that the article was “in print.”  In addition, GBI and GFC do

not dispute Barrett’s statement that the story “locked up” on October 21.  From this, Forbes

apparently contends that it was understood that the article had already been published.  We

disagree.



11  A tape recording of the phone call was played during Eller’s deposition and transcribed by the
court reporter.  Eller confirmed that the tape was an accurate recording of their conversation, but that the
following exchange took place before the recording began:

I called him, and the first thing that he said after we identified each other
was, “What do you think about the article?”  And I said, “I think it’s loaded
with lies and falsehoods and misstatements.”  And he said, “Well, I know
of one, which is the Ed Bass deal, and I’m very mad about my source for
that.  Could you hold just a minute?”

21

The October 25 telephone call was tape recorded, apparently by Barrett.11  The

relevant portions of that conversation are as follows (emphasis added):

MR. BARRETT: So where did I screw up?

MR. ELLER: Well, if – I don’t know what kind of time line you’re on.  What
I’d like to do is – is just kind of go through and – and itemize some of the
things here –

MR. BARRETT: Fine.

MR. ELLER: – and fax it back to you.

MR. BARRETT: Well, why don’t you just give me an idea.

. . . .

MR. ELLER: And I’d rather just get it set up the way that – that I think that
it’s wrong, and then you and I can talk about it, okay?

MR. BARRETT: All right.  Well, I always like to know where you’re
coming from. . . .  I am aware of one error that was called to my attention
today, which is that the Ed Bass is a different Ed Bass.  One of the lawyers
in the case had told me it was and now says, “Oh, no, that’s wrong.”  So
that’s – that’s clearly in error.

MR. ELLER: Well, there are a couple of things like that that I just wanted to
go through –

MR. BARRETT: Well, tell me what some of the other major ones are.

MR. ELLER: If it’s – if it’s okay, I’d rather just – I’ve just read it through
one time and I’ve got – you know, and I didn’t know what your time frame
was this afternoon.  And I just thought I’d call you and tell you I’ve got it,
I’d like to go through it, and I’ll get back to you real promptly with
everything that I can think of, and then we –



22

MR. BARRETT: Well, you’ve got my fax number, I guess.

. . . .

MR. ELLER: . . . .  Is – is Monday too late for you on this?

MR. BARRETT: Well, listen, you know, the thing is in print, so – you
know, I like to know when – when things are wrong. . . .  I – I can’t win them
all, but I – you know, I do – we do try to correct these things.  And –

MR. ELLER: Sure.

MR. BARRETT: – you know, to my way of thinking, virtually everything
in that story was confirmed by one or more of – of all of you or – or from
documents or – or whatever.  So that’s why I’m keenly interested in anything
you think I’ve got wrong.

. . . .

MR. ELLER: . . . .  I’m not calling you just to fight about issues.

MR. BARRETT: No, I don’t mind.  That’s part of what this is all about.

MR. ELLER: I’d just like to clarify them, and then – then if we have to fight
about some of them, I will.

MR. BARRETT: Well, I’m – look, I’m happy to – I’m happy to clarify.

MR. ELLER: Okay.  But you’re in print now and – but Monday wouldn’t be
too late?

MR. BARRETT: Oh, no.  I mean, like I say, I’m happy to talk about it now
or whenever you want.

MR. ELLER: Okay.  I’ll get it back to you no later than Monday.  And if I can
get it back to you earlier, I will.

MR. BARRETT: All righty.

Viewed in context, and considering Barrett’s alleged prior representation that Eller

would be given an opportunity to review the article before publication, we believe that

Barrett’s statement that the article was “in print” was, at best, ambiguous.

Moreover, in the context of determining when a defamation cause of action accrues

against a mass media defendant for statute of limitations purposes, this court has held that

“publication is complete on the last day of the mass distribution of copies of the printed

matter.  It is that day when the publisher, editors and authors have done all they can to



12  As noted above, the privileges that a business disparagement plaintiff is required to negate as an
element of the claim are only those common-law privileges set forth in Hurlbut.  Assuming that the plaintiff
has made a prima facie case under the appropriate standard for malice, the plaintiff defeats any conditional
privileges.

23

relinquish all right of control, title and interest in the printed matter.”  Holloway v. Butler,

662 S.W.2d 688, 692 (Tex. App.—Houston [14th Dist.] 1983, writ ref’d n.r.e.).

Establishing the time of publication requires more than the author’s statement that the

article is “in print” or “locked up.”  Because the summary judgment proof raises a question

as to whether the October 25 conversation took place before the article was published, we

conclude that GBI and GFC have raised a fact issue as to Forbes’s state of mind at the time

of publication.

As noted above, Forbes also moved for a “no evidence” summary judgment under

Rule 166a(i), asserting that GBI and GFC failed to present summary judgment proof on the

essential elements of a business disparagement cause of action.  Based on our discussion

of Forbes’s asserted grounds for a traditional summary judgment, we conclude that GBI

and GFC have produced sufficient summary judgment proof on each of the first four

elements: publication of disparaging words, falsity, malice, and lack of privilege.12  We

therefore turn to the final element of the business disparagement claim – damages.

In his affidavit, Eller states that, following publication of the Forbes article, many

of the vendors doing business with GBI and GFC curtailed their credit arrangements,

paralyzing both companies from carrying on business activities.  We conclude that GBI

and GFC have presented more than a scintilla of evidence to support their claim that they

have suffered special damages as a result of Forbes’s publication.

CONCLUSION

GBI and GFC have presented sufficient proof to raise a material issue of fact with

respect to each element of their claims for business disparagement.  Accordingly, the trial



13   Senior Chief Justice Paul C. Murphy and Former Justice Maurice Amidei sitting by assignment.

24

court erred in granting summary judgment for Forbes.  We reverse the trial court’s

judgment and remand to the trial court for further proceedings consistent with this opinion.

/s/ Maurice Amidei
Justice

Judgment rendered and Opinion on Rehearing filed July 12, 2001.

Panel consists of Senior Chief Justice Murphy, Justice Hudson and Former Justice 

Amidei 13

Publish — TEX. R. APP. P. 47.3(b).


